Thursday 28 February 2013

Latihan Terjemahan II

AKU

Kalau sampai waktuku
'ku mau tak seorang 'kan merayu
Tidak juga kau

Tidak perlu sedu sedan itu

Aku ini binatang jalang
Dari kumpulanya terbuang

Biar peluru menembus kulitku
aku tetap meradang menerajang

Luka dan bisa kubawa berlari
Berlari
Hingga hilang pedih peri

Dan aku akan lebih tidak peduli

Aku mahu hidup seribu tahun lagi

March 1943


Aku (puisi #2)

Melangkah aku bukan tuak menggelegak
Sumbu buatan satu biduan
Kujauhi ahli agama serta lembing katanya

Aku hidup
Dalam cacar melebar, barah bernanah
dan kadang satu senyum kukucup-minum dalam dahaga


TERJEMAHANYA


 
انا
اذا جاء الوقت

لا اريد شي ان يجذب

ولا انت

لا ضروري على ينحر

انا حيوان فاجر

في فرقة الرمية

خلى عن رصاصة يدخل جلدتي

يفضبي و يضربي

جراح و سموم يفر معك

يفر

حتى مفقود آذى

وانا لا يقلف لأجل

اريد ان يعيش الف سنة ايضا

(مارس 1943)

 

انا (شعر الثاني)

 

خطوتي ليس خمر يفلي

يصنع قناديل ومطريب

ويبعيد الفقهاء وترك الكلام

يعيش

في الداخل جدري و سرطان صديد

يبتسم ويشم – يشرب في ظماء

No comments:

Post a Comment